خوراکی ها و خواص

توصیه های طب سنتی برای عید نوروز

توصیه های طب سنتی برای عید نوروز

جشن نوروز و دید و بازدید‌های آن از سنت ‌های زیبا و بسیار کهن ایرانیان هستند و هرساله خانواده‌ ها با شروع فصل بهار آن را جشن می ‌گیرند و به خانه‌ های یکدیگر می‌ روند. در این دید و بازدید‌ها خوراکی‌ های مختلفی برای پذیرایی میهمانان مورد استفاده قرار می‌ گیرد که متاسفانه برخی از آنها در صورت مصرف زیاد می‌ توانند باعث بروز مشکل در وضعیت سلامتی شوند.

توصیه های طب سنتی برای عید

مردم هر سال یک بار به متخصصان طب سنتی و سلامت کده های طب سنتی مراجعه کنند زیرا در سلامت کده های طب سنتی فقط بیماران مراجعه نمی کنند بلکه انسان های سالم نیز می توانند از خدمات این سلامت کده ها بهره مند شوند. بیایید یک قدم برای سلامتی به جلو برداریم و امسال یک عادت سلامت بخش را در زندگی خود نهادینه کنیم. این عادت می تواند توجه هر روزه به مبدا خلقت و سلامت، و کمک گرفتن از طبیب ازلی باشد، همچنین می توانید برای توصیه های کلی سلامت بخش راه کارهای جزئی بیابید، به عنوان نمونه می توان برای افزایش فعالیت روزانه قبل از رسیدن به مقصد (مثلا یک ایستگاه زودتر) پیاده شده و بقیه مسیر را پیاده بروید، نخریدن نوشابه های گاز دار و بجای آن مصرف شربت سکنجبین یا شربت آبلیمو نیز می تواند از این قدم ها باشد. همچنین استفاده از چای بدون طعم دهنده های مصنوعی، جایگزین کردن دمنوش های گیاهی، کمتر کشیدن روزی یک نخ سیگار برای سیگاری ها یا مصرف سبزی خوردن به جای ماست و ترشی و سالاد همراه غذا می تواند از این گزینه ها باشد، این قدم ها باید برای شما قابل انجام بوده و خیلی ایده آل گرایانه و دشوار نباشد و برای انجام آن باید مصر و مصمم باشید. البته در خصوص شیرینی ها؛ شیرینی های ساده مثل نخودچی یا برنجی گزینه های بهتری هستند شاید خوب باشد اگر اضافه وزن دارید کلا میوه را جایگزین شیرینی کنید. در ضمن حذف وعده ناهار و غنی تر کردن وعده صبحانه توصیه همیشگی ما در ایام نوروز است، اگر احساس سیری می کنید یک وعده در میان، غذا بخورید، مثلاً اگر ناهار خوردید شب شام نخورید. اگر مشکل معده و سوء هاضمه دارید سعی کنید آب و مایعات را همراه با غذا نخورید، کبابها غذای مناسبی برای شما هستند اما غذاهای سرخ شده در روغن و مصرف سبزیجات و میوه جات خیلی برای شما مناسب نیست، در میوه ها سیب و موز برای این دسته بیماران مناسب تر است. مصرف دمنوش گزنه و سبزیجات پخته نظیر هویج، کلم، زیتون، جو و کرفس و شنبلیله برای بیماران دیابتی مناسب است. فشار خونی ها گریپ فروت را می شناسند اما شاید ندانند که مصرف همزمان آن با داروهای فشار ممکن است آنها را به شوک ببرد، پس مراقب باشید و چای ترش (رز چینی) را هم فراموش نکنید. یک پیشنهاد این است که همراه عیدی به فرزندان تان یک گلدان گل کوچک هدیه بدهید، هر روز از او بخواهید که به آن نگاه کند و آن را آب دهد، اینطور هم به سلامت روحی او کمک کردید و هم علاقه به طبیعت را در او زنده نگه داشته اید. مهم نیست کجا می روید، مهم این است که از این روز حتی اگر جایی نرفته اید بتوانید لذت ببرید حتی اگر در ترافیک خروج از شهر یا ورود به شهر قرار بگیرید، مهم این است که به رغم همه کمبود ها بتوانید شاد باشید و دیگران را شاد کنید. تعادل اعراض نفسانیه یعنی کنترل خشم، ناراحتی و شادی یکی از مهمترین اصول حفظ تندرستی طب ایرانی است و این روز برای ایجاد تعادل، مناسب است. شما احتیاج دارید روز خود را به ۴ قسمت تقسیم کنید، کار، استراحت، عبادت و تفریح بدانید که سه قسمت اول وابسته به قسمت آخر هستند. پس هر روز ساعاتی را به تفریح اختصاص دهید و هر هفته نیز در آخر هفته ها برنامه تفریحات ساده و سالم داشته باشید تا روح پرنشاط و بدن سالم ابزار پرواز دائمی شما به سمت سلامت و کمال باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *